Dit is amper jaareinde en die groot gepak vir daai Kersfees en Nuwejaar vakansie begin kla angs skep by baie Suid Afrikaners.

Of jy op pad is Kaap toe. Tuinroete. KZN. Bosveld of Karoo. Maak nie saak wat jou jaareinde bestemming is nie, Suid Afrikaanse paaie is veeleisend op bande.

Slaggate is ‘n werklike in baie van die mooier landelike roetes. En van daardie slaggate, veral snags, kan ‘n reuse probleem veroorsaak. Bakkie eienaars het baie beter verdediging teen 'n slaggat wat hul vakansie verniet, omdat meeste bakkies met groot, gepantserde bande ry. Wat maklik 'n slaggat of die slegte grondpad oppervlaktes kan oorleef.

Ford Ranger rear view on dirt road with 4x4 all terrain tyres

Plaaslike paaie kou bande

As jy ‘n slaggat met ‘n lae- of middel-profiel band tref, is daar ‘n baie hoë waarskynlike van band skade. Dit is die kwessie met baie SNVs en kruisvoertuie, wat lae- of middel-profiel bande het. 

Selfs die kleinste stukkie rubber wat uitgekerf word van die band se sywand, maak die band se algehele integriteit en veiligheid tot niet. Veldrykenners weet dat ‘n band met ‘n beskadigde sywand, al lyk dit nie so erg nie, ‘n noodlottige band ineenstorting tot gevolg kan het teen hoër snelhede.

Grondpaaie eet ook die pad bande wat standaard is op meeste SNVs en kruisvoertuie. Die feit is dat enige langafstand reis in Suid Afrika ‘n beduidende band risiko behels. En dit word vererger wanneer jou bakkie of gesinsvoertuig volgelaai is. Meer gewig is gelyk aan ‘n hoër lading op die bande, wat die magte van daai slaggat impak net vererger.

As jy ‘n bandprobleem optel met ‘n volgelaaide voertuig kan jy vergeet van ‘saggies’ ry tot die volgende stopplek. Daai band gaan op die rand van ‘n ineenstorting wees.

Full size spare wheel on the tailgate of a Suzuki Jimny 5-door

Volgrootte noodwiel of niks

Dat bande so ‘n kwessie is op Suid Afrikaanse paaie, en groot risiko’s kan veroorsaak, skep ‘n reuse kwelvraag onder die bagasieruimvloer van baie nuwe voertuie. Daai leemte waar ‘n volgrootte noodwiel moet wees.

BMW het met hul gevorderde bande, wat kan aanhou loop as hul lug verloor, bewys wat gedoen kan word. Maar selfs die slimste pap-loop BMW bande, moet teen stadige spoed, vir ‘n klein afstand gery word. Na die naaste bestemming waar hul vervang kan word. As jy op ‘n grondpad is, gaan hul heeltemal tot niet.

Daar is geen plaasvervanger vir ‘n velgrootte noodwiel met ‘n nuwe band daarop gemonteer nie. Vervaardigers haal die volgrootte noodwiel uit om gewig te bespaar, wat saak maak wanneer brandstof en besoedelingstoetse in Europa gedoen moet word, om ‘n nuwe model te sertifiseer. Maar dit ontken heeltemal die werklikheid dat wanneer jy op die R356 grondpad tussen Ceres en Calvinia sit, sonder ‘n volgrootte noodwiel in jou nuwe SNV of kruisvoertuig, jy met ‘n reuse probleem sit.

Woman fastening bolts on space saver spare wheel

Dink oor jou noodwiel plan – vroegtydig

Niemand wil snags langs ‘n snelweg in Suid Afrika ‘n teiken word, terwyl jy wag vir iemand om jou ‘n spaarwiel te bring nie. En nog minder wil jy jou verloftyd inperk, met pap band of gebreekte wiel drama.

Die werklikheid is dat veels teveel nuwe Sjinese SNVs en kruisvoertuie nie ‘n volgrootte noodwiel het nie. Wat eenvoudig ‘n noodsaaklikheid is vir Suid Afrikaanse bestuurders en die plaaslike padomgewing.

Chery se Tiggo T7 is een van die bitter min gevorderde Sjinese SNV/kruisvoertuie wat wel ‘m volgrootte noodwiel bied.

Veels teveel ander Sjinese voertuie, veral die hibried weergawes en groot luukse modelle, het geen noodwiel het nie. Slegs ‘n opblaas toestel, wat almal weet, jou niks help met ? volgelaaide vakansievoertuig, as jy ? pap wiel kry, 100km van die naaste garage nie.

As Suzuki 'n velgrootte spaarwiel standaard kan maak op 'n klein veldvoertuig soos Jimny, het groter voertuie met nuwer ontwerpe werklik nie 'n verskoning nie.

Woorde en insigte deur Lance Branquinho